Körmenetek a Praeoratorban

A Praeorator következő része a körmeneteket közli. A feltámadási körmenetet két változatban találjuk meg: egyszer a hagyományos felépítéssel, utána pedig egy nem-eucharisztikus ünnepélyes körmenet formájában.

A bevezető megjegyzések hangsúlyozzák a körmenet tanúságtétel jellegét, amit a gyakorlatban jócskán megnehezít, hogy az egyházias hittől távol élők egész serege jön el Húsvétkor a körmenet miatt. Egyházközségeink elkötelezett tagjaiban tudatosítsuk újra meg újra a tanúságtétel fontosságát, és bátorítsuk őket, hogy az aktív részvételen túl vállaljanak szervezői szolgálatot, befogadó és türelmes szeretettel segítvén a liturgikus szokásokban kevéssé jártas kíváncsiskodókat.  

A feltámadási körmenet rubrikái részletezik még az egyes résztvevők sorrendjét és feladatait, valamint utalnak az énekekre. Ha nappal végzik, a hívők gyertyák és lámpások helyett virágot hozzanak.

A következőkben egy csak vasárnap tartható nem-eucharisztikus feltámadási körmenet leírását találjuk a húsvéti gyertyával. Ezt különösen akkor ajánlatos végezni, ha lelkipásztori kisegítő vezeti az ünneplést. 

A jó termésért való könyörgés, régebbi nevén búzaszentelő körmenet szokásos, 4 stációs formája mellett megtaláljuk az ismert templomi változatot is. 

A továbbiakban az Úrnapi körmenet ismert szertartásrendje következik, majd egy másik, például templombúcsúkor tartható eucharisztikus körmenet leírása. Ezt követi egy olyan processzió, amit valamely szent ünnepéhez kapcsolódóan a szent kegyszobrával végeznek.

Az utolsó pontban egy stációs istentisztelet leírását látjuk, amely leginkább Virágvasárnap, vagy Urunk bemutatásának liturgiájára emlékeztet. A római liturgia ősi szokása a stációs ünneplés, melynek során a szertartást egy gyülekező templomban kezdték, és onnan vonultak az ünneplés tulajdonképpeni helyére. (A rubrikákban az egyik mondat sajnos értelemzavaró elírással szerepel.) Könnyen lehet, hogy ez a régi szokás lassan lassan új értelmet kaphat olyan településeken, ahol közel lévő templomok hívei  paphiány, vagy a közösségek megritkulása miatt közösen ünneplik a szentmisét, hol az egyik, hol a másik templomban. Ünnepek alkalmával közeli településrészeken, településeken 2-3 mise helyett érdemesebb lenne stációs istentiszteleteket tartani, amelynek során az érintett közösségek hol a gyülekező templom, hol az eucharisztikus ünneplés színhelyét jelentő templom gazdáiként vehetnék ki részüket a liturgia közösségi alakításából. Hogy egy ilyen gyakorlat kezdetben biztosan ellenállásba ütközne? Valószínű.

Ám a tapasztalatok szerint az Úr nemigen szokta megkérdezni tőlünk, hogy ebben az átalakuló világban hogyan alakítsa az idők jeleit.

Borítókép: Flickr